Lqhx0TURF_15Boc_TC_UxW7ReY4 KAMUNTING CENTRAL: #AES : Tak Setuju Pergi Mahkamah, Jangan Cabut.

Pages

Thursday, December 6, 2012

#AES : Tak Setuju Pergi Mahkamah, Jangan Cabut.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) , Datuk Solah Mat Hassan yakin mana-mana kerajaan negeri termasuk Selangor yang tidak bersetuju dengan pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan menghormati undang-undang, bukannya bertindak di luar lunas perundangan.


Sehubungan itu kata beliau, sekiranya Kerajaan Negeri Selangor merasakan bahawa AES dipasang dengan tidak mematuhi peraturan Pihak Berkuasa Tempatan, pihak berkenaan boleh membawa isu berkenaan ke mahkamah.


"Kita (JPJ) orang yang menguatkuasakan undang-undang... mengapa kami hendak langgar undang-undang? Kalau ada yang tidak kena, kami akan ikut.


"Tetapi jangan mengatakan, hendak mengancam, hendak cabut... ini untuk kebaikan pengguna, mengapa hendak mengancam.... apa motif (mereka) sekarang," kata beliau kepada Sinar Harian Online selepas program Dialog TV1 malam tadi.


Program sejam itu membicarakan pelaksanaan AES yang dikuatkuasakan sejak akhir September lalu. Ia sebahagian daripada siri penerangan mengenai AES yang mencetuskan kontroversi sejak kebelakangan ini.


Di peringkat awal, kamera AES telah dipasang di 14 lokasi. Ia akan diperluaskan sehingga 831 lokasi dalam waktu terdekat.


Katanya, JPJ sedia mengadakan perbincangan dengan mana-mana PBT jika mereka mendapati pemasangan dan pelaksanaan AES melanggar peruntukan undang-undang kerajaan tempatan.


"Kalau hendak, kami akan menulis surat untuk mendapatkan kelulusan Kebenaran Merancang," kata beliau yang masih yakin bahawa "AES yang sudah dipasang tidak akan dicabut."


"Cabut itu satu hal berkaitan vandalisme, tapi saya fikir mereka tak akan cabut... mereka sendiri ada berkata sistem ini baik bagi keselamatan orang ramai... mengapa hendak dicabut," katanya lagi.


Pagi tadi, Sinar Harian Online membawa laporan Kerajaan Negeri Selangor akan menutup dua kamera AES di Kilometer 6.6 Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE) dan berhampiran jalan Bangi ke Cyberjaya esok.


Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Kerajaan Negeri akan melakukan dua peringkat sebelum menanggalkan kamera tersebut iaitu menulis surat kepada Kementerian Pengangkutan di samping menutup kamera itu agar tidak berfungsi.


"Peringkat pertama tulis surat sudah lepas, peringkat kedua kita sarungkan kamera supaya tidak berfungsi, kemudian kita tulis lagi surat.


"Jika dalam dua minggu, tiada sebarang respons atau permohonan dibuat oleh Kementerian Pengangkutan barulah kita membuat keputusan menanggalkan tiang tersebut supaya tidak boleh digunakan lagi," katanya.


Abdul Khalid berkata, Majlis Perbandaran Sepang (MPSepang) sebelum ini sudah beberapa menulis surat kepada kementerian terbabit tetapi tiada sebarang maklum balas diterima.


Kelmarin, Kerajaan Negeri menyifatkan kamera AES dipasang sewenang-wenangnya dan tidak mengikut pemerhatian, analisis dan kajian oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) seperti dijelaskan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha.


Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Selangor, Ronnie Liu menegaskan bahawa pemasangan dua kamera AES di negeri tersebut didakwanya tidak dipasang di lokasi 'hot spot' kemalangan.


Beliau berkata, kedua-dua kamera tersebut berada di kawasan Sepang dan kini telah diberikan notis oleh PBT, MPSepang dalam tempoh 14 hari untuk mengemukakan Kebenaran Merancang atau berdepan dengan tindakan dicabut.


Berdasarkan laporan media sebelum, kerajaan-kerajaan negeri diterajui Pakatan Rakyat (PR) tidak bersetuju kamera AES dipasang di negeri masing-masing.


Mengulas lanjut, Solah berkata, syarikat kontraktor kamera AES telah memaklumkan MPSepang bahawa kelulusan telah diberikan kepada pihaknya oleh Lembaga Lebuh Raya (LLM) untuk menjalankan kerja-kerja pemasangan sistem tersebut.


Katanya, di bawah perjanjian dengan syarikat-syarikat kontraktor, syarikat kontraktor terbabit perlu mendapatkan segala kebenaran dan kelulusan yang diperlukan.


"Jika ada pihak yang tidak berpuas hati, di Malaysia ada saluran... boleh bawa ke mahkamah, jangan belasah, buat ancaman," katanya lagi.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...