Lqhx0TURF_15Boc_TC_UxW7ReY4 KAMUNTING CENTRAL: Saman #NurulIzzah Terhadap @Utusan Bermotifkan @Politik

Pages

Saturday, November 24, 2012

Saman #NurulIzzah Terhadap @Utusan Bermotifkan @Politik

SETIAP kali ada ahli parlimen Pakatan haram ini mengambil tindakan saman terhadap akhbar Utusan Malaysia, penulis sudah tau awal-awal lagi tujuan saman itu bukan kerana Utusan ada melakukan kesalahan, tapi kerana bermotifkan politik.


Sistem bermahkamah di Malaysia ini kita perlu tahu, sarat dengan persoalan prosedur dan tafsiran undang-undang oleh hakim.  Berapa hakim ada di negara ini, sebanyak itulah tafsiran undang-undang yang ada.  Sehinggakan Anwar Ibrahim terlepas dakwaan meliwat Saiful Bukhari kerana hakim rasa 'tak selamat'.


Selamat, tak selamat, jubor budak dah lunyai ditarah Anwar.


Sama jugalah macam saman Nurul Izzah ke atas Utusan yang difailkan semalam.  Terang-terang Nurul Izzah sebut kebebasan beragama patut dibuka kepada orang Melayu, dia ke Mahkamah saman Utusan bawa persoalan menggalakkan murtad (rujuk tuntutan plaintif).


Sudah tentulah persoalan murtad itu datang dari isu yang utama –  memberi kebebasan beragama kepada orang Melayu yang majoriti orang Islam seperti disebut Nurul Izzah dalam satu forum di sebuah gereja di Subang Jaya beberapa minggu sudah.


Pendek kata disiini, Izzah main persoalan undang-undang, bukan persoalan fakta.


Kita perlu ingat, faham pemimpin Pakatan haram ini dengan faham rakyat biasa berlainan.


Izzah boleh kata kebebasan beragama patut diberikan kepada orang Melayu, tapi dia tidak bermaksud menggalakkan murtad!!  Eh, macam mana tu, kebebasan beragama kepada orang Melayu bukankah bermaksud oramg agama boleh suka-suka hati keluar agama Islam aka murtad?


Nik Aziz begitu juga, dia boleh kata UMNO tolak Islam, UMNO tolak al-Quran tapi bila orang kata Nik Aziz tuduh UMNO kafir dan murtad, Nik Aziz selamba beruk nafikan.  Eh, orang Islam yang tolak al-Quran, tolak Islam bukan murtad dan kafir ke?


Inilah bebal pemimpin Pakatan haram kalau rakyat nak tau.  24 jam kerjanya menipu dan mengelirukan orang saja kerjanya.


Sebab itu Malaysiakini yang pertama siarkan kenyataan Nurul Izzah membawak maksud orang Melayu juga patut diberi kebebasan beragama, boleh terlepas dari tindakan undang-undang oleh Nurul Izzah.


Adil sangatlah tu, kebebasan media sangatlah tu.


Tapi penulis yakin, saman-saman semua ini makin mematangkan akhbar tersebut.  Malah tak keterlaluan kalau penulis  katakan, saman ini membuka jalan kepada lebih banyak pendedahan berani di masa depan sebab dah tau dah selok belok permainan undang-undang puak ini. mykmu


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...