Lqhx0TURF_15Boc_TC_UxW7ReY4 KAMUNTING CENTRAL: PRN SARAWAK : ISU WARIS TANAH NCR DI SARAWAK.

Pages

Monday, March 28, 2011

PRN SARAWAK : ISU WARIS TANAH NCR DI SARAWAK.

KC mengharapkan golongan muda dapat mengunakan peluang yang diberikan oleh kerajaan BN dengan memajukan tanah dengan sebaik-baiknya. Ini ditambah kerajaan menyediakan peluang yang seluas-luasnya untuk generasi muda baik dari segi bantuan kewangan dan nasihat.

Janganlah terikut-ikut dengan gerak tari pembangkang yang hanya mahu melihat bumi Sarawak ini yang dikuasai oleh kerajaan Barisan Nasional huru hara dan bermusuhan antara satu di Sarawak. Percayalah kerajaan yang sedia ada sekarang adalah yang terbaik dan yakinlah Kerajaan Barisan Nasional sememangnya mahu bumi Sarawak ini maju dan rakyatnya sejahtera setaraf negeri-negeri yang lain di Malaysia ini.

Golongan muda di kawasan luar bandar yang merupakan pewaris tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) perlu melengkapkan diri dengan pelbagai pengetahuan dalam membangunkan tanah itu agar ia mampu menjana pendapatan.

Penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bengoh, Dr Jerip Susil berkata, justeru adalah penting mewujudkan minat golongan belia untuk memajukan tanah yang bakal mereka warisi. Oleh itu, kita harus memberi tumpuan penuh kepada para belia kerana ia merupakan cabaran bagi mereka, bukan sahaja dalam mewarisi tanah itu namun pengetahuan dalam memajukannya,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut menyeru pemilik-pemilik tanah NCR yang belum mendapat surat hak milik menentukan sempadan tanah dengan segera agar dapat mempercepatkan proses penyukatan tanah. Setelah surat hak milik tanah diterima, beliau berharap pemilik-pemilik akan memanfaatkan tanah secara sepenuhnya agar mampu menjana pendapatan.

“Tanah merupakan aset penting khasnya bagi penduduk kampung dan anda perlu memajukannya, dengan kerjasama kerajaan agar mampu menjana pendapatan,” katanya. Kerajaan juga banyak menawarkan bantuan dalam memajukan tanah dan golongan muda harus memanfaatkan peluang yang ada. Antara agensi kerajaan yang banyak membantu adalah Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Sarawak (SALCRA), Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan banyak lagi.

Selain itu, beliau turut menyeru golongan muda agar mengambil bahagian dalam susunan program kerajaan yang menarik agar mereka tidak terjebak ke dalam aktiviti tidak sihat. “Kita mahu golongan muda mudi terlibat dalam pelbagai aktiviti yang secara tidak langsung dapat menyedari tanggungjawab mereka yang besar dalam membangunkan masyarakat,” katanya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...